D-vitaminmangel

 

Nu begynder solen heldigvis at skinde lidt mere og lidt kraftigere, men det trænger de fleste af og også til. Mange af os er nemlig ved at komme i mangel på D-vitamin, som vi primært får fra netop solens uv stråler. Faktisk så har 10 % af dansker D-vitaminmangel sidst på vinteren.

Solens stråler er den vigtigste kilde til D-vitamin hos. Om sommeren er det de små hverdagsdoser, der er væsentlige, mens solbadning og solforbrænding ikke er vigtig. Pga risiko for hudkræft, er det selvfølgelig stadig vigtigt at bruge solbeskyttelse, og undgå solens stråler, når den er kraftigst.

Når man mangler D-vitamin, får man en forringet muskelfunktion og muskelsvaghed, som heldigvis kan forbedres igen, hvis man får et tilskud af D-vitamin.

D-vitaminmangel kan også fører til en øget knogleomsætning, og en mindsket knoglemineraltæthed, hvilket øget risikoen for fraktur, fordi knoglernes styrke mindskes.

Sundhedsstyrelsen anbefaler en livsstil, der kan medvirke til at forebygge D- vitaminmangel. Det vil sige, at spise 200-300 g fisk om ugen samt få soleksponering i 5-30 minutter flere gange om ugen i sommerhalvåret.

Hvis man er en person der får meget lidt soleksponering af huden enten på grund af meget lidt ophold udendørs eller på grund af tildækkende påklædning, og personer med mørk hud bør anbefales et D-vitamintilskud på 10 μg (400 IE) per dag.

Personer over 70 år, personer med øget risiko for osteoporose samt personer på plejehjem bør anbefales 20 μg (800 IE) D-vitamin per dag i kombination med 800-1000 mg kalcium med henblik på forebyggelse af fald og frakturer.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *